Od surowca do produktu

Przybliżymy Państwu jak powstaje produkt w naszej fabryce a konkretnie jak wykonujemy kabinę do ciągnika rolniczego. Dobrym przykładem będzie wszystkim znana kabina pasująca do ciągnika Ursus C-360 w wersji z metalowym dachem oraz błotnikami. Kabina ta jest częścią zamienną dedykowaną pod klasyczny już ciągnik typu „Aftermarket” czyli pojazd dostępny jedynie na rynku wtórnym. Konstrukcja tej kabiny maksymalnie zrealizowana jest pod kątem designu oryginalnej bryły ciągnika, gdzie bardzo rozpoznawalna i charakterystyczna jest jego maska. Projektując akurat ten model kabiny szczególnie zależało nam by produkt wpisywał się w ten urokliwy klasyczny wygląd nie zaburzając piękna i stylistyki pojazdu.

Konstrukcja pod kątem kształtu jest nazwijmy potocznie ociosana kanciata i prosta…. I taka właśnie ma być ;). Na pierwszy rzut oka jest to dość prosta forma, natomiast wiele w niej dopracowanych detali. Wyznajemy zasadę, że „diabeł tkwi w szczegółach” tak więc spodziewać się możecie bardzo dopracowanego wyrobu z dobrze przemyślanymi rozwiązaniami pod kątem bezpieczeństwa użytkowości i designu.

Zanim jednak przejdziemy do szczegółów samego procesu i konstrukcji należy podkreślić ważny aspekt, który mocno wpływa na sam produkt, a co za tym idzie bardzo często na jego konstrukcję. Mianowicie jest to dodatkowe doposażenie. Zważywszy na maksymalizację komfortu operatora i bezpieczeństwo kabina standardowo posiada już wiele przydatnych akcesoriów i rozwiązań, natomiast poza tym każdy z klientów ma opcję doboru doposażenia z „bogatego” wachlarzu opcji dodatkowych.

W standardzie znajdziemy:

  • Dwa lusterka
  • Wycieraczka szyby przedniej i tylnej
  • Spryskiwacz szyby przedniej
  • Lampka w kabinie
  • Zasłonka przeciwsłoneczna
  • Obustronne drzwi
  • Samochodowe klamki (zamykane na klucz od strony kierowcy)
  • Uchylna tylna szyba
  • Tapicerowany uchylny dach
  • Instalacja elektryczna lamp przednich (postój i kierunkowskaz)
  • Tapicerowane błotniki
  • Plandeczka

Produkty które tworzymy nawet w ramach modelu na pozór są podobne. W ramach ogromnego wachlarzu doposażenia mogą powstać bardzo rozbudowane/zróżnicowane kabiny.

Poniżej elementy, które stanowić mogą wyposażenie dodatkowe kabiny:

  • Halogeny (2 szt. – przód, 1 szt. – tył)
  • Halogeny (2H4+2H3) – instalacja na przekaźnikach
  • Halogeny LED (2 szt. – przód, 1 szt. – tył)
  • Halogeny LED (2 szt. – przód, 2 szt. – tył)
  • Lampy przednie i tylne (wersja: standard lub LED)
  • Siłowniki gazowe w drzwiach
  • Siłowniki gazowe w tylnej ramce
  • Uchylna szyba przednia na otwieradłach
  • Uchylna szyba przednia na siłownikach (w zestawie z naszą maską opcja niedostępna)
  • Uchylne szyby boczne
  • Drzwi otwierane „na koło”
  • Ogrzewanie (wariant: podstawowy lub rozszerzenie w dachu)
  • Przednie błotniki (wariant: metalowe lub z tworzywa)
  • Dywaniki podłogowe
  • Lampa błyskowa (wersja: standardowa lub LED)
  • Półka na radio i miejsce na głośniki
  • Radio
  • Zabudowa tylnej ściany
  • Płaszcze tylne metalowe
  • Szyberdach
  • Tłumik Inox
  • Wspomaganie
  • Pulpit kierownicy
  • Maska

Tym trudniej dla nas jest utrzymywać na magazynie produkty dostępne od ręki, gdyż większość z nich jest personalizowana i dostosowana do preferencji użytkowników.

Informacja o ewentualnych dodatkach w stosunku do standardowego wyposażenia rejestrowana jest na zamówieniu klientowskim. Wiele elementów doposażenie nie ma wpływu na konstrukcję, gdyż  jest zestandaryzowana i dostosowana do kabiny natomiast pojawiają się takie, które silnie ingerują w podstawową konstrukcję już na pierwszych etapach produkcji. Doskonałym przykładem są dodatki takie jak drzwi na koło, lub uchylne szyby w zależności od opcji na czy to na otwieradłach czy to na siłownikach gazowych. Opcje wyposażenia głównie warunkują zmiany elementów mocujących, zawiasów, czy wsporników.

Określenie tych parametrów jest kluczowe gdyż warunkuje zastosowanie odmiennej technologii wytworzenia. Technologia to kolokwialnie, wzór/przepis na wykonanie wyrobu, a precyzyjnie zespół dokumentacji konstrukcyjno-technologicznej, gdzie szczegółowo w naszej firmie określamy rysunki detali, złożeń, listy materiałów, określony zostaje proces wykonania, specyfikacja i co ważne procedury kontroli.

Zamówienie zgodnie z harmonogramem trafia na warsztat w celu realizacji. Każda kabina to odrębny projekt wzbogacony o wspomnianą dokumentację towarzyszącą całemu cyklowi wytworzenia.

Praktycznie już można by opowiadać o produkcji, ale… No właśnie, by produkować trzeba mieć materiały. To również w procesie wytwórczym jeden z najważniejszych aspektów. Z jednej strony ważne są zasoby dostępne by móc wykonać w ogóle kabinę w całości a z drugiej strony co jeszcze wcześniej określane jest w fazie projektowania dobór komponentów. Zaplecze magazynowe to w skrócie wiele procedur logistycznych, by określone materiały we właściwych ilościach były dostępne w konkretnym terminie.  Co do samych materiałów, tutaj chciałbym wspomnieć, że w fazie projektowej ogromny współczynnik czasu przy wdrażaniu produktu zajmuje selektywny dobór komponentów najwyższej jakości. Zależy nam by każdy komponent był dobrze przemyślany np. oświetlenie pojazdu dzięki kabinie umożliwiało pracę w najtrudniejszych warunkach ze szczególnym wsparciem operatora. Zasadę tą wyznajemy absolutnie do każdego elementu wyposażenia, by ogólnie wspierać użytkownika, poprawiać jego bezpieczeństwo i komfort.

No to zaczynamy… Mamy zamówienie – wiemy co produkować. Mamy precyzyjnie określoną dokumentację – wiemy jak produkować. Mamy harmonogram – wiemy kiedy zacząć i kiedy produkt będzie dostępny dla Państwa.

Zaczniemy od rdzenia i tego co tak naprawdę głównie warunkuje kształt, formę, wielkość. Kabina zbudowana jest podstawowo z głównego elementu konstrukcyjnego czyli ramy nośnej. Ona znów składa się z detali praktycznie całkowicie wykonanych ze stali. Znajdują się w niej głównie elementy wypalane z blach w technologii 2D oraz kształtowniki typu profile zamknięte, tuleje, sworznie. Poniżej fotografia obrazująca proces wypalania detali z blachy:

 

Detale wypalane z blachy poddawane są obróbce dodatkowej w postaci gratowania, gięcia, otworowania, szlifowania. Ich przeznaczenie jest rozmaite gdyż w konstrukcji stanowić mogą zarówno elementy nośne pełniące często funkcję osłonowe, czy oddzielające np. maskownica przód jak i wszelkiego rodzaju wsporniki, uchwyty, mocowania, elementy wahliwe typu zawiasy, czy choćby elementy mocujące samą kabinę jako wsporniki, czy elementy poduszek. Kompletując części kabiny na ślusarni dochodzi do zespolenia elementów takich jak ramki drzwi, czy sam szkielet ramy. Proces ten odbywa się za pośrednictwem technik spawalniczych przez wysoce wyspecjalizowany personel.

Finalnie pospawany szkielet za zbrojony o niezbędne mocowania, zawiasy, uchwyty stanowi „ramę”. To właśnie ona w zależności od wariantów konfiguracyjnych (np. drzwi otwierane na koło – inny układ zamka i zawiasów) stanowi komponent mający cechy indywidualnej konfiguracji klienta. Rama jest rdzeniem produktu, to od niej głównie zależy zabezpieczenie operatora od ewentualnych kolizji. Pełni funkcje osłonowe i dlatego wykonana musi zostać z najwyższą starannością spełniając najwyższe rygory kontroli. W ramach jej użytkowania gdzie ciągle narażona jest na czynniki zewnętrzne (odmienne warunki pogodowe, chemia podczas oprysków i prac na roli) niezbędne jest jej prawidłowe zabezpieczenie.  Kluczowe tutaj jest  zabezpieczenie antykorozyjne, które niekorzystnie może wpływać na nośność oraz aspekt wizualny kabiny. W oparciu o najnowszą technologię w postaci strumieniowego oczyszczania powierzchni rama i jej detale dodatkowe (inne, które dopiero będą montowane w ostatnich etapach procesu montażu) poddawane są zabiegowi śrutowania. Poniżej fotografia detali do kabiny po obróbce strumieniowej:

Technika ta sprawia, że równomiernie cała konstrukcja zostaje oczyszczona, a powierzchnia otrzymuję fakturę matową stwarzając idealne warunki przyczepności farb. Zabezpieczenie powierzchni odbywa się metodą natryskową, gdzie aplikowane są farby epoksydowe, poliuretanowe i akrylowe.

Rama odpowiednio zabezpieczona trafia na montaż. Równolegle z nią powstają również komponenty typu dach, błotniki, szyby, instalacje w postaci wiązek kablowych. W przypadku omawianego produktu dach jest metalowy również w pełni zabezpieczony antykorozyjnie poprzez lakierowanie. Ze względów wizualnych, oraz wygłuszających otrzymuje on warstwę tapicerowaną.

Zbrojenie samego dachu jak i ramy w komponenty odbywa się na stanowisku montażowym.  Pozornie kabina, dla wielu ludzi to kilka płaskowników i dach, natomiast przyglądając się procesom jej powstawania jest to wyrób o bardzo bogatej strukturze złożenia i wielu komponentach.

Montaż, to uwieńczenie i ostatnia faza produkcji kabiny, na której zespalane i montowane są wszystkie podzespoły. Należy pamiętać o szybach, ramkach, drzwiach, dzięki którym kabina stanowi zamknięty i wydzielony obszar w przestrzeni czyli indywidualne środowisko operatora. Szyby zbrojone są w uszczelki i jako gotowe komponenty trafiają na montaż.

Wrócimy jednak do ramy, to ona jest przewodnim obiektem wokoło którego na koniec fazy procesu najwięcej się dzieje. Jeszcze goła posiadająca już rozwiązania wynikające z konfiguracji, odpowiednio zabezpieczona trafia na wyspecjalizowane stanowisko montażu. Tutaj zanim dojdzie do pierwszych czynności zbrojenia cała poddawana jest gruntownej kontroli jakości przez wewnętrzny organ produkcyjny.

Po wnikliwej analizie oraz akceptacji realizowane są procesy finalizacji produktu. Rama jak również dach w zależności od wariantu zamówionego otrzymuje między innymi wiązkę kablową niezbędną do zasilania urządzeń elektrycznych typu oświetlenie, radio, głośniki, nagrzewnice itp… Omawiana kabina wyposażona jest w błotniki, tak więc i one są montowane na konstrukcji. Błotniki podobnie jak dach są gięte, spawane, czyszczone strumieniowo i zabezpieczane antykorozyjnie, a w celach wizualnych, wygłuszających oraz izolacyjnych są tapicerowane. Zdecydowanie podkreśla to wygląd wnętrza i komfort pracy operatora.

Na montażu kabina otrzymuje wszystkie dodatkowe elementy doposażenia. Końcówki wiązek kablowych otrzymują urządzenia elektryczne zgodne ze specyfikacją by po zamontowaniu kabiny i jej podłączeniu do instalacji elektrycznej pojazdu właściwie działały zgodnie z przeznaczeniem.

Poniżej przykładowa fotografia montażu urządzeń elektrycznych:

Zmontowana kabina w pełni ponownie poddawana jest kontroli w celu określenia poprawności wykonania zgodnie z dokumentacją, specyfikacją i standardami.

Poniżej fotografie gotowej kabiny:

Kabina wymaga montażu na pojeździe, w związku z czym w zestawie klient otrzymuje mocowania w skład których wchodzą elementy gumowo-metalowe (poduszki) amortyzujące drgania.

Kabina przede wszystkim poza poprawą komfortu pracy ma pełnić funkcje zabezpieczenia operatora przed kolizją i nieprzewidzianymi wypadkami. By osiągnąć zamierzone cele konstrukcja została zaprojektowana zgodnie z określonymi wymogami w Dyrektywie Maszynowej 2006/42/WE oraz normą zharmonizowaną z tą dyrektywą, a w szczególności normą PN ISO 5700. Konstrukcja kabiny w pełni zabezpiecza operatora przed skutkami wywrócenia się ciągnika (ROPS), co zostało sprawdzone przez uprawnione laboratorium i potwierdzone przez JCW ZJiN ITP Warszawa. Szyby kabiny są wykonane z bezpiecznego hartowanego szkła oraz osadzone są w gumowej uszczelce.